14-07-2010

The Hurt Locker


Van: Kathryn Bigelow. Met oa Jeremy Renner, Anthony Mackie en Brian Geraghty. Een film die 6, ja 6 oscars op zijn naam heeft staan. Dat is het ook wel waard, maar ik had hem net iets beter verwacht. Wat heel jammer was dat ik de DVD had gehuurd en nu zaten er krassen op dus soms haperde de film. Ondanks dat was het een waanzinnige film. Het gaf zo duidelijk weer hoe alles in Irak eraan toe gaat. Het was dan ook niet zo'n standaard oorlogsfilm. Er zat veel spanning in en het was totaal niet voorspelbaar. Toen ik even op de DVD hoes keek was ik verrast dat deze film door een vrouw is gemaakt. Over het algemeen zijn er minder vrouwelijke regisseurs en vaak kiezen ze dan voor romantische komedies. Blijkbaar had zij het idee om daar verandering in te brengen. Ik vind dat Jeremy Renner er goed speelde. Hij liet dan toch wel weer zien dat het een film was, misschien is dat slecht, misschien is dat goed. Dat weet ik niet zo goed. Mijn vader had ook nog even tussendoor uitgelegd hoe ze oorlog voeren in Irak en dat maakte deze hele film veel duidelijker. Een echte aanrader!
Voordat ik op vakantie ga wil ik het ook nog even over de serie flash forward hebben.
x

13-07-2010

The Imaginarium of Doctor Parnassus


Van: Terry Gilliam. Met oa Heath Ledger, Christopher Plummer, Lily Cole, Andrew Garfield, Verne Troyer, Tom Waits, Johnny Depp, Jude Law en Colin Farrell. De aller laatste film met Heath Ledger. De film is dan ook opgedragen aan hem. Ik was erg verrast door deze film. Ik had wel iets een beetje bedacht hoe het zou kunnen zijn, maar het was nog veel beter! Het is echt ongelofelijk wat een fantasie Terry Gilliam heeft. De hele film is erg inspirerend en iedereen acteert even goed. Lily Cole is eigenlijk een model en meestal gaat dat niet samen met acteren. Zij bewijst het tegendeel. Ze was erg goed, alleen kan je het pas echt beoordelen als je meer films met haar erin hebt gezien. Nu wil ik het even over Verne Troyer hebben. Het is een heel heel klein mannetje, maar erg leuk en interessant om naar te kijken. Hij speelt Percy, de grote hulp van Dr. Parnassus. Volgens mij speelt hij dat enge groene ding in deel twee van Harry Potter. Voor Heath Ledger is dit een mooie afsluiting van zijn leven, vind ik. Hij overleed in Januarie 2007 aan een overdosis. Heath was bezig met deze film en kon hem dus niet afmaken. Alle stukken die in het echt werden gespeeld waren met hem al opgenomen. Als oplossing voor de missende scene's namen ze vervangende acteurs. Telkens als Heath/Tony door de spiegel gaat veranderd zijn uiterlijk in een andere acteur. Zo ontzettend slim bedacht! Ik hoop dat het te snappen valt en anders moet je gewoon de film kijken. Het is echt een aanrader. Er spelen wel weinig meisjes in...
x