01-05-2011

Sweeney Todd: The demon barber of Fleet street


Van: Tim Burton. Met oa: Johnny Depp, Helena Boham Carter, Alan Rickman, Timothy Spall, Sacha Baron Cohen, Jamie Campbell Bower, Jayne Wisener, Laura Michelle Kelly en Ed Sanders. Een hele lijst van mensen, maar ze maken allemaal een groot deel uit van de film. Het lijkt wel of Tim Burton de hele Harry Potter cast bij elkaar heeft gebracht. Je ziet steeds vaker dat dezelfde combinatie acteurs en actrices wordt gebruikt. Nu de film, gebaseerd op de succesvolle musical Sweeney Todd is dit weer een prachtige film van Tim Burton. Hij kan zichzelf niet overtreffen denk je, maar dan komt Alice in Wonderland en hopelijk gaat Burton nog lang door met regisseren. Op hem kom ik later nog terug. Het acteerwerk is geweldig en blijkbaar hebben veel acteurs en actrices ook zangers en zangeressen in zich. Helena Boham Carter heeft een hele hoge zangstem, wat prachtig combineert met de zwoele noten van Johnny Depp. De rest van de cast kan er ook wat van, vooral Ed Sanders, het schattig, behulpzame jongetje die als enige door heeft wat er mis is. Dan het decor, allemaal opgenomen in de studie, allemaal nep en toch geweldig. Rond de hele film hangt een donkere sfeer, waar Burton erg goed in is (denk aan Edward Scissorhands). En zo eng is het eigenlijk ook niet, het bloed valt erg mee kwam ik achter. Mensen die toch niet zo goed tegen bloed kunnen moeten dan maar even hun ogen dicht doen. Weinig bloed kan je het niet noemen en je lust ook geen pasteitjes meer na deze film, maar dat is het waard!
Dan nog even Tim Burton, een jaar geleden waren o.a. zijn tekeningen te zien in het MoMa in New York City. Daar ben ik heen geweest en die man heeft me een mooie tekenstijl. Bovenin kan je hier een plaatje van zien. Ook schrijft hij geniale gedichtjes. Zoals deze:
Jimmy, the Hideous Penguin Boy
'' My name is Jimmy,
but my friends call me,
'the hideous penguin boy. ' ''
Donderdag 5 mei 2011 op Veronica om 23.15 uur, Sweeney Todd: The demon barber of Fleet Street

Iron Man

Van: Jon Favreau. Met oa: Robert Downey Jr., Gwyneth Paltrow, Terrence Howard, Jeff Bridges en Shaun Toub.
Ik werd per direct verliefd op deze film na de eerste minuut. Ik ging deze film geheel onverwacht kijken, want hij kwam op tv zonder dat ik het wist en toen kwam ik erachter dat hij op tv kwam een paar minuten voordat hij begin dus ik had geen keuze. Het acteerwerk is geweldig en Robert Downey Jr. heeft me overtuigd dat hij wel kan acteren. Jeff Bridges is natuurlijk gewoon goed, dat heeft hij al laten zien in The Big Lebowski, wat ook een briljante film is. Waar ik vooral van onder de indruk was, zijn de hightec snufjes die in deze film zitten. De pratende computers, het wonder pak met de wonder technologie in het midden. Wat zal er gebeuren als dat echt zou gebeuren? Wordt alles erger of beter. Dat wil ik wel weten.
Ik heb een voorliefde voor rampenfilms, actiefilms met belachelijke achtervolgingen en heldenfilms. De beste heldenfilms waren er eerst als strips. Het idee van Iron Man is geweldig. Jammer genoeg kan ik niet oordelen of de strip goed verfilmd is, maar het is een goed lopend verhaal. Niks mis mee.
Vrijdag 7 mei 2011 om 20.30uur op RTL5 komt Hankock met Will Smith. Kijken!
x